Hva vil være det rette tiltaket, seminaret, kurset, lederstøtte, eller program?

Et par spørsmål før du leser videre:

-Hva er hensikten med kompetanseutviklings tiltaket?

-Hva skal lærings effekten fra tiltaket være for den enkelete deltaker?

-Hvor viktig er det at ny læring fra tiltaket integreres i lederens og medarbeiderens arbeidshverdag?

-Hva vil tiltaket gi av nytteverdi for organisasjonen?

Et tiltak, som kurs er ikke nødvendigvis dårligere eller bedre enn eksempelvis lederstøtte. Det kommer helt an på hva som skal oppnås med tiltaket. Ulike tiltak har forskjellige, indre logikker, rammebetingelser, innhold og metoder, med muligheter og begrensninger. Som et eksempel - vil det være en feilslått forventning å tro at et åpent seminar, der det deltar ledere fra forskjellig typer virksomheter, uten noen form for forpliktelse eller ansvar enn å sitte oppreist på en stol, vil kunne gi hver og en av de 20- 30 tilfeldig tilstedeværende reell læring og utvikling i endringsledelse. Derimot kan en god nok hensikt også være å gi samme målgruppe en innføring i temaet endringsledelse og et hyggelig avbrekk fra egen arbeids hverdag, eller det vurderes som en viktig arena for organisasjonen å være representert på. På linje med andre konsulenter så tilbyr vi denne type tiltak. Vi ivrer imidlertid for at kompetanse utvikling skal være en investering (og ha nytteverdi), ikke en ren utgiftspost for organisasjonen.

Vi arbeider innenfor tjeneste kategoriene:

– Utviklingsprogram

– Lederstøtte

– Kurs og seminar virksomhet

– Undersøkelser og analyser

De tilpasses både innholds- og metode messig til aktuell målgruppe utfra mål og øvrige rammebetingelser.

Vi hjelper deg med en god løsning som kan passe til ditt bruk.

Ta kontakt for en uforbindtlig prat om kompetanse utviklingsprogram.

.

 
 
unsplash-image-QlshSJhkSfk.jpg

Utviklingsprogram

Svært mange ledere i dag, både i privat og i offentlig sektor, er oppdatert på ledelses og organisasjons teori gjennom egen utdanning, lederkurs og program. knowing - doing gap hva gjelder kompetanse utvikling på lederskaps og organisasjonsutviklings området. dette vet vi kan ha ulike årsaker som mangel på tid til utvikling fordi det meste går med til drift, handlingslammelse (drevet av usikkerhet og redsel for å trå feil, eller at ting skal bli verre), underskudd på/mangel på prosess ferdigheter, eller overtrent på “å sitte stille i båten - og håpe det går over”, og sikkert også annet. Slik sett er ikke ledere mer utstyrt enn de fleste andre mhp å ta fatt på endringer, som man ikke vet utfallet av … eller kanskje heller ikke er personlig enig i. Som lederutviklere over mange år registerer vi at svært menge ledere i dag både har relevante høyere fag- og ledelses utdanninger fra universitet og høgskoler. Det er ikke det samme som at de har fått forløst sitt lederpotensiale. Å ha fagkompetanse gir legitimitet i mange lederroller. Uansett fagområde så er menneskekunnskap og relasjonskompetanse overordnet det og sentralt i alle organisasjoner for oppnåelse av tillit 360 grader, high performance leveringer i faggrupper, team og prosjekter, involvere og ansvarlig gjøre medarbeidere i endrings prosesser…og være en god rollemodell etisk, verdimessig og faglig.

Whatmatters setter trener ledere i fremtidsrettede, kritiske ferdigheter. Våre program gir dokumentert, varig læringseffekt hos aktuell målgruppe. Vi tilrettelegger for trening i innovasjon- og nytenknings- og fremtidsrettethet gjennom lederferdigheter som å fatte mot til å prøve ut det nye med risiko for å gjøre feil, å få impact på andre og utvikle legitimitet i lederrollen, å håndtere seg selv og andre i krevende situasjoner.  Deltakere trenes i samarbeidsferdigheter på tvers av avdelinger, enheter og selskap i casearbeider, i reelle arbeidssituasjoner og på læringsgruppemøter (Teams). De utfordres både utfra abstrakte og det konkrete nivåer gjennom å bli eksponert for relasjonelle og tekniske dynamikker. I dag anses dette som et tiltakende viktig mestringsområde for å lykkes med innovasjon og nytenkning i organisasjoner. Mange ledere i matriseorganisaasjoner, befinner deg i dag også i arbeidssituasjoner av mer midlertidig karakter, som prosjekt deltakere i større, tverrgående prosjekter og i roller og oppgaver som er mer flytende, enn hva de har vært vant til tidligere. Det krever oppøvelse av ferdigheter som møter de ulike forventninger.

Vårt spesiale er utviklingsprogrammer med varighet over noe tid.

Tiden er en vesentlig faktor for at læring og endring skal kunne skje på ulike arenaer. Det skjer kun unntaksvis i fortettet form - som instant learning på kortest mulig tid.

Metoder og teknikker bringes ut i den naturlige leder hverdagen-der det virkelig gjelder. Vi er profesjonelle på å vekselvis støtte og nudge ledere underveis. Såvel ledere som medarbeidere verdsetter vår verdi i WM. Som eksterne hjelpere er vi “tett på” hele veien ut ved vekselvis å dytte, støtte og heie underveis.

Et utviklingsprogram kan ha ulik varighet. De fleste går over 6-9 mnd. og består av samlinger (der teori og praksis møtes og det trenes på ferdigheter utfra metoder og øvelser), on job training (utfra ind mål og deltakende observasjon), ind. coaching (utfra ind mål) coach, coaching i gruppe (lære og inspirere hverandre utfra anerkjennende kommunikasjon).

Et knippe utviklingsprogrammer som vi har erfaring med er:

  • Talent utviklingsprogram

  • Mentor program

  • Lederutviklingsprogram

  • Utviklingsprogram for medarbeidere

  • Fellesnevner for de ulike utviklings programmene er at de skiller seg fra program av det mer tradisjonelle slaget. De består av mange overrraskelser for målgruppene, som gir ekte læring og etterfølgende bearbeiding - som gir kompetanseutvikling bestående av levende læring, som bygger autentiske ledere.

  • består av flere læringsarenaer en ekstra vri. I disse er det ikke er sluttresultatet som er viktig alene, men like sterkt er prosessen underveis, ofte beskrevet av deltakere som en læringsreise.

Andre tilbakemeldlinger som går igjen er

-De har blitt kjent med sider av seg selv og erfart en mestrings utvikling gjennom programmet som de ellers kanskje aldri ville fått…. eller som det ville tatt årevis å få grep om i arbeidshverdagen.

-De har fått teori input som bidrar til økt forståelse av hva som gir optimale samarbeid og resultater

-Påfyll til egen verktøykasse

-De har fått et nettverk, som ofte fortsetter i lang tid etter programslutt

Utviklingsprogram som går over tid betinger deltakere som faktisk vil læring.

Hoved komponenter i et design for utviklingsprogram er

-personlig utvikling

-profesjonell rolle

-ferdighetstrening

Og det er innledningsvis fanget opp ledernes/medarbeiders virkelighets baserte kontekster, hvor de har sitt ståsted. I program tiden arbeides det med utfordringene som de faktisk står overfor.

Talent program

Består av håpefulle og ofte yngre mennesker som har kritisk kompetanse i organisaskonen. I varierende grad har organisasjoner tatt de gode drøftinger av hv de trenger mer/mindre av - som leadershift- i fremtiden.

Whatmatters bidrar gjerne med før prosessser i ledergrupper so m gir resultater på dette. Eksempler som går igjen er ferdigheter på eget fagområde, holdning/innstillling til andre og atferd i krevende som mindre krevende situasjoner, endring fra lineær og ikke lineær tenkning, mindset i ft. alltid å safe, mot (men kan være egestelig), prosess- og relasjons kompetanse, kreativitet (å kunne se muligheter, gripe spontane ideer), påvirke andre og skape endringslyst, community (folk, samspill og tid), lederhåndtverket (craftmannship - verktøy og beslutningsprosesser) for å få til gode møter med generasjon Z, evne å være i kompleksiteteten, empati

Innhold avhenger av målgruppe - ofte kombinert av

-utvalgskriterier og metode (som assessment, motivasjonsbrev og anbefaling av leder) avklares med relvevante nivåer i organisasjonen

-en måling av nåsituasjon ved oppstart og ved slutt

-nærmeste leder er i variernde grad påkoplet-ofte ved oppstart og slutt

-egen definerte mål

-relasjons orienterte temaer og roller knyttet til prosjekter og team

-i varierende grad bruk av et knippe strategiske oppgaver som deltakere skal løse i fellesskap, eller utviklingsarbeid knyttet til eget arbeidssted

Whatmatters har lang erfaring med at talentprogram fostrer iver og ambisjoner hos mange deltakere. Et energifall-og vedvrende lengsel ut av organisasjonen dersom programmet ikke inngår i et mer helhetlig karriere utviklingsforløp, eller ptenkt en oppfølging i organisasjonen .

……….Ta kontakt……

Mentor program

Deltakere får ferdigheter i

refleksjon, bedret perspektivisering, bedre sampills ferdigheter og evne til å imøtekomme forventninger utfra sin profesjonelle rolle, samt bedre beslutnings evne, selvforståelse, motivasjon til å lære mer og mange riktig gode verktøy som kan tas direkte i bruk

Avhengig av målgruppe og deres kjennskap til tema, så velges en induktiv/deduktiv tilnærming. Vi skaper utviklings program med en mer helhetlig lærings og utivklingsmåte som gir en flytende overgang mellom lederskapsutvikling/ organisasjonsutvikling/og konsulent arbeid ved å være tett på. Deltakerne trener utfra egen definerte mål og handler om nye måter å utfordre seg selv på i lederskapet. Det er mer legitimt å reflektere i nye baner og prøve ut det nye i en program struktur der dette nettopp forventes-fremfor å skulle gjøre det alene som leder i hverdagen. WM krydrer de mer tradisjonelle metoder og øvelser med med overraskende og innovative.

  • Program design tilpasses resultatmål for organisasjonen og ønskede effekter.

Oppleves av mange som en lærings reise. består av ulike lag av læringprosesser for den enkelte består både læring av enkelt temaer som inngår i programmet (eksempelvis lederollen, eller medarbeiderskap), personlig utvikling, seg selv i læringsprosess seg sammen med de øvrige i gruppa og læring i betydningen å prøve ut nye handlingsmåter i egen arbeidshverdag.

Eksempler på effekter er: økt trygghet , sikrere på seg selv, bedre beslutninger etter program, får et språk (som påvirkere andre pos)

Vi gjennomfører programmer som gjør en reell forskjell – som gir varig læring og som har høy nytteverdi for organisasjonen.Personer som søker et utviklingsprogram er interessert i utvikling.

—-

Trad læring

verdier-

unsplash-image-n3cF0fLmZaI.jpg

Lederstøtte

Vi tilbyr ledere og ledergrupper bistand i reelle prosesser, som sparring partner, coach og prosess-konsulent. Fasilitator i organisasjonsutvikling, videreutvikling av arbeidsmiljø og håndtering av arbeidskonflikter.

Individuell coaching:

Pris. kr 1700 pr t. inkl. forarbeid og avgrenset etterarbeid

Gruppecoaching: Som ledd i en teamutviklingsprosess, etablering av arbeidsgruppe, som ledd i en ledergruppe utviklingsprosess eller etablert gruppe i et utviklingsprogram.

Ofte har gruppen ulik type utdanning og forskjellig artetde arbeidsområder og ansvar.

Hensikt: Trene opp

unsplash-image-1PU61uyTWso.jpg

Kurs/seminarer

Populære kurs er eksempelvis:

-Klar tale! Presentasjonsteknikk

-Medarbeiderskap, utvikling og ansvar

-Møter som arbeidsform og effektive møteledelse

-Medarbeidersamtalen - å bygge bro mellom individ og organisasjon

-Kommunikasjon og samarbeid

-Teamutvikling

-Konflikthåndtering

-Den vriene samtalen

-1:1 samtalen - struktur og innhold

-Service og kvalitets utvikling

-Salgskurs

-Prosessledelse - fasilitatorrollen

unsplash-image-UzYAZEe8S9U.jpg

Undersøkelser og analyser

-Medarbeiderundersøkelser

-Arbeidsmiljøundersøkelser

-Tilbakemeldinger på ledelesutøvelse

-Intervjuer - individuelle og i grupper

-180 grader - tilbakemeldinger til medarbeidere

-Organisasjons modenhet og endring

 

Hva skal til for å få til økt læring og utvikling hos voksne mennesker?

WM leverer tjenester både analogt og digitalt. 2020 ga nyttig erfaring med å ta høyde for begge deler som ledd i planleggings arbeidet!

 
 

Noen hovedproblemstillinger: 

-Hva og hvordan tilføre ledere fremtidsrettede lederferdigheter som gjør dem i stand til å møte generasjon Z (den nye gen – holdning handling-overmot)?

-Hva og hvordan tilrettelegge og arbeide frem læring og utvikling som bidrar til at ledere og medarbeidere blir med videre og bygger org.?

-Hvordan få deltakere med ulik % eierskap i team og prosjektgrupper til opprettholde av interesse og ytelse over tid?

-Hvordan bygge en ønsket organisasjonskultur sammen med medarbeidere?

-Hva og hvordan inspirere og engasjere medarbeidere til økt medinnflytelse og ansvar i arbeidshverdagen?

rening av leder på lederferdigheter som øker troen på egne krefter i møte med det uforutsigbare fremtid

-Arbeid med fokus på relasjons- og prestasjons ledelse godt fundert utfra organisasjonene verdier

 

Eksempler på de mest etterspurte utviklingsprogram

 

Ledergruppe
utvikling.

 

Det kan være nyttig å se samarbeidsprosesser i ledergruppen i sammenheng med oppstart av et felles ledergruppe utviklingsprogram. Det oppgave messige grunnlag og den organisatoriske forankringen for utvikling i ledergruppe sammenheng avklares med ansvarlig leder før, under og etter samarbeidsprosesser. En leder gruppe der informasjonsdeling og idéskaping fremstår som viktigst, har ofte andre utfordringer enn en gruppe hvor det er selve beslutningsprosessene som er uklare.

I arbeidet med ledergrupper arbeides det ofte utfra temaer som:

  • å utnytte forskjellighet i kunnskaper, ferdigheter og personlig særpreg

  • å skape framdrift og retning utfra individuelle behov og interesser

  • å dyrke konstruktiv kommunikasjon med respekt for ulike uttrykksformer

  • å balansere utfordring og støtte gruppemedlemmene i

  • å håndtere uenigheter og konflikter på en fruktbar måte

  • å lære av erfaring når nye oppgaver venter eller vi vegrer oss for det ubehagelige

  • å utarbeide en lederplattform

  • å samarbeide om organisasjonsutvikling gjennom bygging av kultur

 

Team - etablering
og utvikling .

 

Tiden vi er i og det ukjente vi går inn i byr på komplekse utfordringer og usikkerhet. Det  fordrer ferdigheter i å finne midlertidig løsninger for ulke typer av team. Teambygging og gruppeutvikling innebærer klargjøring av de oppgave messige sidene av teamets virksomhet Det medfører også nye forventninger til og det må stille nye krav utover å ha fagkompetanse i utøvelse av teamlederrollen. De trenger utvikling i og bli rustet i gode metoder som sikre felles mentale modeller hos teammedlemmer, å ha kunnskap om og trene opp ferdigheter i dynamisk samarbeid sammen med andre. Det kan omhandle å arbeide utfra resultatmål, forstå sin påvirkning styrke i påvirkning av andre for high-performance, evne å engasjere andre, skape tilstrekkelig psykologisk trygghet som muliggjør bruk av teammedlemmers kompetanse, men også ha kunnskap om samarbeids metoder som hjelper oss med å tåle å både stå i og kunne vende det usikre om til rom for muligheter.

Vi tilbyr nyttige utviklings forløp ved etablering av nye team som:

  • sikrer god oppstart

  • styrker faglig fokus

  • gjør bruk av all kompetanse som er tilstede

  • tydeliggjør gode prosessuelle trinn deltakerne i mellom

WhatMatters tilbyr også revitaliseringsprosesser for etablerte team, som har mistet gløden, eller har pådratt seg mellommenneskelig menneskelig slitasje som:

  • synliggjør hver enkelt sine ressurser og sterke sider i team

  • tilrettelegger for åpenhet om ”det som er vrient” på en måte som gir tilltt og trygghet  Profesjonaliteten i prosessarbeid er å ivareta hver deltaker ved å balansere åpenhet og besørge grenser for den enkelte og for teamet og på samme tid besørge fremdrift

 

Utviklingsprogram for medarbeidere.

 

Utvikling av medarbeidere vurdert som utgiftspost eller investering i fremtid? Vi tilbyr utviklingsprogram som:

  • Treffer både medarbeidernes og organisasjonens behov

  • Gir medarbeidere forståelse for organisasjonens retning og endringsbehov, samt egen endrings kompetanse og konstruktiv medvirkning for et godt møte med fremtiden

  • Bidrar til forbedringer på deltakeres arbeidsområde

  • Gir innsikt i egne styrker og snubletråder i samarbeid med andre

  • Økt tro på egne krefter og mestringsglede i endringer

Interessert i å drøfte ønsker og behov i organisasjonen, tilpasnings muligheter og prisoverslag